Köpvillkor

Dessa allmänna villkor (”Köpvillkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.rawfoodshop.se och därtill hörande sidor, (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan dig och Recorganic Market Sweden AB, organisationsnummer 556857-3165 (”RawFoodShop”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om RawFoodShop framgår på Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av RawFoodShop eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från RawFoodShop. 

RawFoodShop reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. RawFoodShop har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer RawFoodShop naturligtvis att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan RawFoodShop fortsätter med beställningen. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. RawFoodShop ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Frakter

Posten - MyPack  Sverige 1-3 dagar 49:-
Posten Hemleverans Sverige  1-3 dagar  298:-

Fri Frakt

Vid köp för 500:- erbjuder vi fraktfritt.

Köpvillkor

  • Priser & Betalning

    Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. 

    Vi använder oss av Klarna Checkout i kassan där man kan välja kort- eller fakturabetalning. 

    Kunden får automatiskt avgiftsfri faktura på sitt köp. Fakturan skickas per e-post till den mail man uppgett i sin beställning och kan även betalas via Mitt Klarna. Kund kan också välja att delbetala fakturan (ränta och uppläggningsavgift tillkommer). Kunden kan direkt efter avslutat köp välja att betala fakturan med kreditkort, direktbetalning eller via Klarna Direkt med Mobilt BankID. Om kund inte ändrar betalsätt efter köp faktureras kunden utan avgift med 14 dagars betalvillkor från det att paketet skickats från RawFoodShop.

    Fakturering sker med Klarna. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta, f.n. 25 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Kunden kan kontrollera sina fakturor på https://klarna.com/sv/mina-sidor

  • Avtal & Beställning

    För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år och bo i Sverige. Om du bor i tex Danmark ska du beställa ifrån www.rawfoodshop.dk. RawFoodShop accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. RawFoodShop förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt RawFoodShops Integritetspolicy. Ett avtal om köp ingås först när RawFoodShop bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från RawFoodShop per e-post. RawFoodShop uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med RawFoodShop kundservice. Om beställningen återkallas så kommer RawFoodShop att återbetala alla eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

    OBS! Om du inte mottagit din orderbekräftelse efter beställningen, vänligen se efter i skärpposten/spam-mail! 

  • Avbeställning

    Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats i samband med att vi skickar ut orderbekräftelsen. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Det kan dröja upp till 30 minuter innan orderbekräftelse har skickats till din uppgivna mail adress på bekräftelsen. Kolla så att inte mailet hamnat i din "spam" box eller papperskorgen av misstag. Om du trots detta beställer på nytt innan du fått orderbekräftelsen räknas detta som en ny order och vi kan inte garantera att vi kan stoppa dubbelbeställningar pga högtryck på order. Kontakta oss därför först på mail innan du lägger en ny order så vi kan kolla om det gått igenom eller inte.

    Vi kan för närvarande ej hantera tilläggs ordrar.

  • Leveranssätt

    Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. 

    Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Webbplatsen. Vid kampanjer/veckans deal kan det ta något längre tid. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet. Du väljer  själv den fraktmetod som du önskar i kassan, och du kan välja de uthämtningsställen som PostNord erbjuder.

    Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Tänk på att posten tar ut en avgift för att ändra mottagare och eller adress så försök att alltid uppge korrekt adress vid beställnings tillfället. Om man inte gör detta så måste man betala denna avgift direkt till oss för att vi ska kunna ändra.

  • Ej uthämtad försändelse & Skadat Gods

    Om du inte hämtar ut paketet har RawFoodShop rätt att debitera en avgift om 300 SEK för nedlagt arbete och fraktavgifter. 

    Observera att du måste hämta ut ditt paket för att utnyttja din ångerrätt. Om godset är skadat vid leverans så ska du be posten notera detta. Märker du först att godset är skadat när du kommer hem så ska du kontakta oss direkt på support@recomarket.se och ta en bild med din mobil på skadan och bifoga denna i mailet till oss.

  • Kampanjer & Erbjudanden

    RawFoodShop kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av RawFoodShop i samband med kampanjen. RawFoodShop förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

  • Ångerrätt

    Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela RawFoodShop detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). 

    Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor: 

    Varor med bruten försegling (exempelvis kosttillskott, kosmetiska produkter, elektronik, vågar och liknande produkter) varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis kosttillskott, hälsokost och andra livsmedel)  Om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till RawFoodShop och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 99 kronor för detta. Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till RawFoodShop 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet.
  • Reklamationer & Returer

    Fel vid leverans ska reklameras inom 14 dagar efter utlämningsdatum. Eftersom det är livsmedel måste man förvissa sig om att produkten är ok vid leveranstillfället. Livsmedel påverkas snabbt av yttre faktorer såsom ljus, kyla, värme osv. Våra livsmedel kan skifta i färg, smak, konsistens och utseende då vi hela tiden får in nya batcher ifrån olika skördar och sorter. Ekologiska produkter har en annan hantering och många sorteras för hand, varför det helt naturligt kan förekomma skal, kärnor eller rester från växten. Detta påverkar inte på något sätt kvaliteten på produkterna eller dess näringsinnehåll. Smaken kan även upplevas annorlunda än på tex konventionella produkter eller för att det är olika batcher. Vi kan inte hantera reklamationer pga att man inte gillar smaken utan det måste vara ett uppenbart fel på varan. Vi förbehåller oss rätten att undersöka varans kvalite med vår leverantör för att konstatera om det är fel på varan eller inte. 

    Färgerna/utseendet på våra köksmaskiner och utrustning, samt även på produkter(livsmedel) kan skiljas åt på bild och i verkligheten. Detta kan bero på olika ljus sättningar i samband med fotograferingen varför vi reserverar oss mot att färgen förmodligen inte matchar exakt som i verkligheten. Alla returer ska skickas till adress: Recorganic Market Sweden AB, Öjavadsvägen 8, Port L1, 376 36 SVÄNGSTA. Lägg ALLTID med en lapp i lådan med namn och ordernummer och vad saken gäller annars har vi ingen möjlighet att expiera ärendet. Man ska alltid först maila till oss och reklamera varan inom 14 dagar. Därefter får man på egen bekostnad retunera varan som brev eller paket. Vi kan inte hämta paket eller brev på service ställen utan man måste skicka direkt till vår adress enligt ovan utan att rekommendera brevet eller paketet. Fråga tex Posten eller DHL vilken tjänst du ska välja för att försändelsen ej ska hamna hos något ombud. 

  • Återbetalning

    All återbetalning sker inom 30 dagar. Det är Klarna som har hand om våra betalningar som återbetalar dig som kund. Om det drar ut på tiden kontakta dem direkt.

  • Force Majeure 

    RawFoodShopär befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

    Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

To Top