Reco Market
Innovativa livsmedel för bättre hälsa

0 artiklar 0 kr
Din varukorg är tom.

Köpvillkor

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, leveranssätt, ångerrätt etc. Längst ner hittar du information om s.k. "cookies" som används på rawfoodshop.se.

  • Köpinformation
  • Leveransvillkor
  • Ångerrätt
  • Kundsekretess, hantering av kundernas personuppgifter

Köpinformation

Priser

Alla priser är i SEK inklusive lagstadgad moms på f.n. 12%,6% respektive 25%.
Priset som gäller är det som är angivet den dag kunden gör sin beställning. Vid ändring av momssatsen och råvarupriser förbehåller vi oss rätten att justera priset med motsvarande belopp.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Bilder på produkter kan avvika färgmässigt och utseende mässigt pga upplösning, olika batcher mm.

Rabattkoder kan endast användas vid köp av livsmedel och gäller ej vid köp av köksutrustning. OBS! Endast en rabatt kan användas per order, du kan alltså inte använda rabattkoden på redan prissänkta varor tex om du har en kod och gillat oss på Face book.

Vi kan alltså inte ge rabatt på en redan rabbaterad ( prissänkt vara) vara. Om så ändå sker har Reco Market rätt att justera betalningen med motsvarande rabatt. 

Våra priser ändras av omständigheter som RawFoodShop inte råder över, till exempel ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Om detta skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.

Beställning

Alla beställningar sker via Internet.
Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem i vår e-butik. Vi accepterar alltså ej beställningar via ordinarie mail, fax eller annat medium såvida ej annat avtalats.

Är beställaren under 18 år skall beställningen gå via målsman. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles.

OBS! När du beställer en köksmaskin så kan du INTE beställa andra varor också på samma order då maskinen skickas från annat lager. Önskar du beställa andra produkter ska du lägga en separat order på detta. Om så inte sker kommer vi att lägga upp en separat order där även frakt kan debiteras med 49:- om denna beställning understiger 500:-. Köksmaskinen skickas ut fraktfritt.

Betalning

Du har tre betalningsmetoder att välja mellan när du kommer till Kassan. Vi använder oss av Klarna Checkout som hanterar alla betalningsalternativen såsom Faktura, Delbetalning, Kortbetalning och Internetbank.

  1. Faktura: Vi fakturerar dig i samarbete med KLARNA efter en enkel kreditkontroll. Faktura skickas ut via mail .Fakturans betalningsvillkor är f.n. 14 dagar och vår fordran överlåts på KLARNA . När du fått fakturan ifrån KLARNA kan du välja att DELBETALA den eller betala hela summan . Man kan inte betala med faktura och få leverans till annan adress pga bedrägeri risken. Är man skriven på en adress men bor på en annan måste man betala med kort eller internetbank i kassan.
  2. Kortbetalning: Klarna Checkout accepterar de flesta kontokorten via en säker uppkoppling med SSL-kryptering. 
    Observera att vi aldrig ser dina kortuppgifter, eftersom dessa hanteras uteslutande av KLARNA.
  3. Internetbank: Du betalar med Internetbank  via en säker SSL-kryptering.

 Fraktkostnader:

Vi tar ut en enhetsfrakt på 49kr per order med Mypack. Vid köp över 500kr är det fraktfritt. Max 20 kg gäller vid en order. Överstiger din beställning viktgränsen måste vi debitera frakt.

Du kan nu även välja Hemleverans/Hempaket med Posten mot en extra kostnad beroende på vikt i kassan.

FRAKTFRITT VID ORDER 4000:- + moms  Gäller företagskunder

För försändelser i övriga Norden tillkommer frakt efter totala vikten på försändelsen.

Force Majeure

RawFoodShopär befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen.

Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss. Om en beställningsvara avbeställes pga leverantörsförseningar eller andra förhinder så att leveranstiden överstiger den bestämda leveranstiden har kunden inte rätt att kräva pengarna åter, utan får då en likvärdig produkt eller ett tillgodokvitto.

Vi kan förnärvarande ej hantera tilläggs ordrar.

Leveransvillkor

Leveranssätt

Leverans av köksmaskiner: Det kan förekomma en längre leveranstid på dessa då dessa inte är en lagervara hos oss på rawfoodshop.se. Alla köksmaskiner skickas direkt från vår leverantör direkt ut till kunden och vi kan därför inte sätta exakta leveransangivelser för dessa. Har du inte mottagit din kökmaskin inom 7 arbetsdagar efter att du mottagit ditt kvitto på din betalning från Klarna så ska du kontakta oss på support@recomarket.se

Övriga beställningar levereras med brev eller paket genom Posten MyPack. Till alla beställningar tillkommer en fast frakt- och expeditionsavgift, som nämts i avsnittet "Betalning" ovan.
Om du betalar genom faktura, sker leverans omgående om inte annat angivits på websidan. Om du betalar genom kort- eller internetbank, sker leverans oftast 1-2 dagar efter att betalning har bekräftats. Vi förbehåller oss att vissa varor kan var försenade eller ta slut då de flesta varorna i RawFoodShop importeras utav oss. Vi skickar inte ut restnoteringar.

Paketet levereras till ett ombud i din närhet. Vi kan endast leverera till ombud som Posten har avtal med i dagsläget. Det är Posten som väljer ut ett serviceställe där paketet ska hämtas ut. Om inte paketet har effekturerats kan vi omdirigera paketet till någon av de serviceställen Posten har avtal med utan kostnad. Är paketet effekturerat tillkommer en extra kostnad på 250:- som Posten debiterar oss för att utföra tjänsten. Dessutom kan det ta upp till en vecka extra lång tid att få paketet till ett annat service ställe. Om man önksr leverans till ett serviceställe Posten inte har avtal med kan vi försöka att lösa detta men det kostar alltid 250:- oavsett om paketet är skickat eller inte.

Du meddelas via SMS eller avi när paketet kommit fram till ditt utlämningsställe. Om du beställt kylvaror måste man även beställa en KYLBOX för att vi ska kunna skicka produkterna. Vi har rätt att lägga till en kylbox på beställningen och ta betalt för denna av kunden innan vi skickar försändelsen. Denna information står klart och tydligt under varje produkt som kräver detta förfarandet. Det är din skyldighet som kund att följa paketet och hämta detta omgående efter leverans hos ombudet. Eftersom vi skickar frysvaror med kylbox så kan produkterna tinas under transporten och vi kan inte garantera att varan anländer fryst. Om man bor i norra Sverige kan leveransen ta en dag extra och därför kan vi inte ta risken att kylboxen klarar transporten, varför man på egen risk beställer kylvaror till sin hemort.Vi tar inte ansvar eller tillbaka outlösta kylboxar med innehåll. Vid returer för outlösta kylboxar betalar vi inte tillbaka summan för innehållet och man kommer utöver detta att debiteras 500:- för outlöst paket.

Ej uthämtad försändelse

För försändelse som ej hämtats ut, utan gått i retur till RawFoodShop debiteras f.n. en avgift om 300:- för att täcka våra transport- och administrationskostnader. Ånger och returrätt gäller inte på livsmedel enligt konsumentverkets regler, varför vi även måste ta betalt för alla livsmedel i försändelsen. Detta då vi ej har rätt att sälja produkterna igen eftersom vi ej kan garantera att förvaringen har skett korrekt om paketet blivit liggande på servicestället eller någon terminal för att du som kund inte hämtat ut paketet inom rätt tid. Om vi skickat varan med UPS kostar outlöst paket 400;- som vi kommer att debitera.

Vi aviserar försändelsen till kund med kollinummer direkt vid beställningen och uppmanar kunden att följa sitt paket via www.posten.se hemsida så att man ser när paketet finns på service stället för att hämtas. Dessutom aviserar Posten via sms eller brev när paketet finns att hämta och skickar även ut påminnelser. Om du som kund inte hämtar ut paketet trots att ha fått aviseringar är man skyldig att betala enligt ovan. Vi kan inte hållas ansvariga om din mobil eller mail inte har fungerat eller ej mottagit aviseringarna,  har man lämnat fel mailadress eller hemtelefon nummer i sin beställning som gör att man inte mottagit aviseringarna. Som kund är man skyldig att kontrollera så att man uppgivit korrekt uppgifter i sin beställning.

Skadat gods

Om varan skadats under transporten ska du genast anmäla detta när du hämtar ut försändelsen hos Schenker eller något av dess ombud. Om du inte upptäcker detta förrän du kommer hem, meddela oss via e-post omgående

Leveranstid

Normal leveranstid är 1-3 vardagar. Vid hög orderingång kan leveranstiden bli längre än normalt.

Vi reserverar oss för slutförsäljning av våra varor. Vissa av varorna är det stor efterfrågan på och då kan det visa sig att varan blir utsåld eller restnoterad medan du lägger eller har lagt  in din beställning.

Vi kan inte bli ansvarig att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Många kunder kan vara inne samtidigt och beställa varför det finns en risk att varan tagit slut trots att den hamnat i kundvagnen, vi kan alltså inte bli ansvariga att leverera denna produkten ej heller restnoterar vi produkter och skickar ut varan senare.

Leveranser utanför Sverige

Kontakta oss om du beställer från annat land då andra fraktavgifter kan tillkomma.

Ångerrätt

Återköp

RawFoodShop tillämpar Konsumentköplagen och Lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.
Som konsument har du ångerrät, dvs rätt till återköp på allt utom livsmedel - varor som snabbt kan försämras, kosttillskott och hälsokost . Det innebär, att du får returnera varan eller byta ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna.  

OBS! Ångerrätten gäller ej livsmedel, kosttillskott eller hälsokost enligt konsumentlagen

Vid återköp ska du som kund ersätta RawFoodShops fraktkostnader. Du står även för fraktavgifter till RawFoodShop samt transportrisker.

Innan du returnerar varan ska du kontakta oss via e-post: support@recomarket.se och uppge ordernummer och få info om hur du ska gå tillväga. Returfrakten till RawFoodShop betalas av kunden.
Om en vara skadas eller kommer bort då du sänder den tillbaka till oss är du som kund ansvarig.

För att få ångra ditt köp krävs det att varan är oanvänd och att den returneras i sin originalförpackning. Är en förpackning / produkten skadad vid returen till oss och vi bedömer den som icke försäljningsbar så kommer vi inte återbetala dig för produkten. Produkten / varan måste returneras till oss i det skick den var när du mottog den. När vi mottagit varan kontrolleras den och därefter återbetalar vi varans värde. Frakt- och expeditionsavgift för varan återbetalas ej vid återköp. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som är företag. För företag gäller Köplagen.

Reklamationer

Fel vid leverans ska reklameras inom 14 dagar efter utlämningsdatum. Skulle skicket på en vara försämras måste detta reklameras inom 2 månader efter att du löste ut ditt paket. Eftersom det är livsmedel måste man förvissa sig om att produkten är ok vid leveranstillfället. Livsmedel påverkas snabbt av yttre faktorer såsom ljus, kyla, värme osv. Våra livsmedel kan skifta i färg, smak, konsistens och utseende då vi hela tiden får in nya batcher ifrån olika skördar och sorter. Ekologiska produkter har en annan hantering och många sorteras för hand, varför det helt naturligt kan förekomma skal eller rester från växten. Detta påverkar inte på något sätt kvaliteten på produkterna eller dess näringsinnehåll. Smaken kan även upplevas annorlunda än på tex konventionella produkter eller för att det är olika batcher.

 

Man ska alltid först maila till oss och reklamera varan inom 14 dagar. Därefter får man på egen bekostnad retunera varan som brev eller paket. Vi kan inte hämta paket eller brev på service ställen utan man måste skicka direkt till vår adress enligt nedan utan att rekommendera brevet eller paketet. Fråga tex Posten eller DHL vilken tjänst du ska välja för att försändelsen ej ska hamna hos något ombud:

Reco Organic Market Sweden AB

Östergatan 22

211 25 Malmö

Lägg ALLTID med en lapp i lådan med namn och ordernummer och vad saken gäller annars har vi ingen möjlighet att expiera ärendet.

Om varan är skadad eller fellevererad ska du kontakta oss direkt. Kundservice skickar dig returfraktsedel så att du kan returnera varan kostnadsfritt. En fellevererad vara skall vara i nyskick och återsändas i välförpackat emballage. Som köpare har du en undersökningsplikt att kontrollera så du har mottagit rätt vara innan varan tas i bruk. Du har alltså ingen returrätt på en använd fellevererad vara och måste då behålla och betala för varan du fått. Om varan du fått fellevererad håller ett högre pris har vi i så fall rätt att fakturerta mellanskillnaden om prisskillnaden är högre än det pris du betalat. Det är därför viktigt att du kontrollerar att du har fått rätt vara innan produkten tas i bruk.

Återbetalning vid reklamationer

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat för produkten.

Kundsekretess

Personuppgifter

RawFoodShop är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av RawFoodShop för att kunna administrera dina inköp och i marknads- föringssyfte.

Som ett led i marknadsföringen gör vi ibland analyser med stöd av dina uppgifter. Då väljer vi ut personer som marknadsföringen riktas till utifrån olika kriterier. Kriterierna kan vara senast gjorda inköp eller betalningssätt. Våra kunduppgifter hanteras konfidentiellt och kommer inte att lämnas ut till någon tredje part.

Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara kontakta oss.

Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter. Det gäller även e-postadresser ni lämnar till oss. Vi använder oss endast av säkra betalningssätt så som faktura, förskottsbetalning och kortbetalning via SSL-krypterad uppkoppling. Ni behöver alltså inte lämna ut något kreditkortsnummer till oss för att handla hos oss.

"Cookies"

Vi använder cookies för att kunna hålla reda på sessionsinformation, t.ex. vilka varor som finns i din kundvagn. Våra cookies används uteslutande för ändamål kopplade till din användning av vår sajt.