KÖPVILLKOR

Dessa allmänna villkor "köpvillkoren” gäller när du som konsument ”kunden”gör en beställning via rawfoodshop.se och därtill hörande sidor, ”webbplatsen”. Avtal ingås mellan dig och Rawfoodshop Scandinavia AB - organisationsnummer 556857-3165 (”Rawfoodshop”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Rawfoodshop framgår på webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via webbplatsen.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Rawfoodshop eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Rawfoodshop.

Rawfoodshop reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Rawfoodshop har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som kunden har beställt så kommer Rawfoodshop att meddela kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Rawfoodshop fortsätter med beställningen.

All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Rawfoodshop ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

  • Avtal & Beställning
    • För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år och bo i Sverige.
    • Om du bor i tex Danmark ska du beställa från www.rawfoodshop.dk.
    • Rawfoodshop accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.
    • Rawfoodshop förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren.
    • Genom att genomföra köpet accepterar kunden villkoren och förbinder sig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Rawfoodshops Integritetspolicy.
    • Ett avtal om köp ingås först när Rawfoodshop bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit information kring beställningen från Rawfoodshop per e-post.
    • Rawfoodshop uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Rawfoodshop kundservice. Om beställningen återkallas så kommer Rawfoodshop att återbetala alla eventuella betalningar som kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

    Om du mottagit din beställning men en vara saknades
    Om du saknar en vara i din beställning som tagit slut ska detta vara noterat på följesedeln som du får med i paketet. Då har även en justering av din betalning på varans belopp gjorts och du blir återbetalad via vår partner Walley. Om ingen notering finns med på din följesedel vänligen kontakta support@rawfoodshop.se.

    OBS! Om du inte mottagit din orderbekräftelse efter beställningen, vänligen se efter i skärpposten/spam-mail! 

  • Kampanjer & Erbjudanden

    Rawfoodshop kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Rawfoodshop i samband med kampanjen.

    Rawfoodshop förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

    Vid beställning via webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms för konsumenter. Om du loggar in som företag/återförsäljare visas priserna ex. moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

    OBS! Det går ej att kombinera flera rabattkoder.

  • Betalmetoder konsument

    För att göra din shoppingupplevelse på ännu trevligare erbjuder vi en mängd olika populära betalningsmetoder.

    Vi accepterar många olika betalningsformer och vi strävar efter att erbjuda de mest populära och säkraste metoderna i ditt land. Du kan se de betalningsmetoder som finns tillgängliga i ditt land under beställningsprocessen.

    Walley Checkout

    I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

    Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig.

    Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf och här https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_SE.pdf.

     my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

    Du kan betala din produkt/dina produkter på de sätt som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för ditt köp. Observera att villkoren för varje betalningsmetod och även integritetspolicyn för dessa betalningsmetoder kan skifta beroende på leverantör.

    Walley support 
    Om du har frågor kring din betalning eller återbetalning kan du kontakta Walley direkt på: 

    Phone: +46 101 61 01 00
    E-mail: hello@walley.se

    Opening hours:
    Monday – Friday 08:00-18:00
    Saturday 10:00-16:00
    Sunday 10:00-15:00

  • Betalmetoder Företag

    Walley Checkout företag

    I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

    Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_B2B_SE.pdf.

    *Vill du betala med faktura behöver du indentifiera dig med elektroniskt bank-id, detta för att minska risken för bedrägerier, du kommer dock inte att stå som personligt ansvarig på fakturan utan det gör det företag du som representant angivit. 

    Du kan betala din produkt/dina produkter på de sätt som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för ditt köp. Observera att villkoren för varje betalningsmetod och även integritetspolicyn för dessa betalningsmetoder kan skifta beroende på leverantör.

  • Avbeställning

    Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats i samband med att vi skickar ut orderbekräftelsen. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen.

    Det kan dröja upp till 30 minuter innan orderbekräftelse har skickats till din uppgivna mail adress på bekräftelsen. Kolla så att inte mailet hamnat i din "spam" box eller papperskorgen av misstag. Om du trots detta beställer på nytt innan du fått orderbekräftelsen räknas detta som en ny order och vi kan inte garantera att vi kan stoppa dubbelbeställningar pga högtryck på order. Kontakta oss därför först på mail innan du lägger en ny order så vi kan kolla om det gått igenom eller inte.

  • Frakt & leverans

    Fraktalternativ

    Schenker valfritt utlämningsställe 49 SEK - Fraktfritt över 499 SEK*

    DHL valfritt utlämningsställe 49 SEK*

    Postnord valfritt utlämningsställe 59 SEK*

    Postnord Hemleverans 125 SEK*

    Postnord Företagspaket 299 SEK*

    *Fraktavgift tillkommer på beställningar över 20kg samt vid val av hemleverans.

    Du väljer själv den fraktmetod som du önskar i kassan. Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Vanligen 7 dagar från dess att paketet ankommit. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation. Beställer du till paketbox kan du även behöva ladda ner transportörens app. Vill du förlänga liggetiden till 14 dagar bör du kontakta oss eller transportören så fort som möjligt, vi garanterar dock inte att det är möjligt.

    Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.

    Tänk på att posten tar ut en avgift för att ändra mottagare och eller adress så försök att alltid uppge korrekt adress vid beställnings tillfället. Om man inte gör detta så måste man betala denna avgift direkt till oss för att vi ska kunna ändra.

    Leverans

    Vid normal belastning skickar vi beställningar inom 1-3 dagar.

    Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. 

    Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Webbplatsen. Vid kampanjer/veckans deal kan det ta något längre tid. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.

  • Ej uthämtad försändelse & Skadat Gods

    Om du inte hämtar ut paketet har Rawfoodshop rätt att debitera en avgift om 300 SEK för nedlagt arbete och fraktavgifter. 

    Observera att du måste hämta ut ditt paket för att utnyttja din ångerrätt. Om godset är skadat vid leverans så ska du be posten notera detta och göra en reklamation på plats. Märker du först att godset är skadat när du kommer hem så ska du kontakta oss direkt på support@rawfoodshop.se och ta en bild med din mobil på skadan och bifoga denna i mailet till oss.

  • Ångerrätt

    Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Rawfoodshop detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). 

    Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor: 

    Varor med bruten försegling (exempelvis kosttillskott, kosmetiska produkter, elektronik, vågar och liknande produkter) varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis kosttillskott, hälsokost och andra livsmedel). Om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till Rawfoodshop och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 99 kronor för detta.

    Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Rawfoodshop 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet.

  • Reklamationer & Returer

    Fel vid leverans ska reklameras inom 14 dagar efter utlämningsdatum. 

    Eftersom vi säljer livsmedel måste Kunden förvissa sig om att produkten är ok vid leveranstillfället. Livsmedel påverkas snabbt av yttre faktorer såsom ljus, kyla, värme osv. Livsmedel kan även skifta i färg, smak, konsistens och utseende beroende av batch, skörd och sort.

    Ekologiska produkter genomgår specifik hantering och många produkter sorteras för hand, varför det helt naturligt kan förekomma skal, kärnor eller rester från växten i slutprodukten. Även mindre stenrester och grus kan förekomma. Detta påverkar inte kvaliteten på produkterna eller dess näringsinnehåll.

    Smak och konsistens kan även upplevas annorlunda än den på tex konventionella produkter och är även beroede av batch, säsong och sort. Vi kan därför inte hantera reklamationer pga att Kunden inte gillar smaken utan det måste vara uppenbart fel på varan. Vi förbehåller oss rätten att undersöka varans kvalitet med vår leverantör för att konstatera om det är fel på varan eller inte. 

    Färgerna/utseendet på våra köksmaskiner och utrustning, samt även på produkter(livsmedel) kan skiljas åt på bild och i verkligheten. Detta kan bero på olika ljus sättningar i samband med fotograferingen varför vi reserverar oss mot att färgen förmodligen inte matchar exakt som i verkligheten.

    Alla returer ska skickas till adress: Rawfoodshop Scandinavia AB, Öjavadsvägen 8, Port L1, 376 36 SVÄNGSTA. 

    • Lägg ALLTID med en lapp i lådan med namn och ordernummer och vad saken gäller annars har vi ingen möjlighet att expiera ärendet.
    • Skicka även ett mail så att vi kan följa din försändelse från det att den skickas. Man ska alltid först maila oss och reklamera varan inom 14 dagar från det att den mottogs. Därefter får man på egen bekostnad retunera varan som brev eller paket.
    • Vi kan inte hämta paket eller brev på service ställen utan man måste skicka direkt till vår adress enligt ovan utan att rekommendera brevet eller paketet. Fråga tex Posten eller DHL vilken tjänst du ska välja för att försändelsen inte ska hamna hos något ombud.

    Observera att vi har upp till 30 dagars handläggningstid på reklamationer.

  • Återbetalning

    Om en produkt slutnoterats sker återbetalning automatiskt till dig. Återbetalning sker inom 30 dagar. Det är Walley som har hand om våra betalningar som återbetalar dig som kund. Om det drar ut på tiden kontakta dem direkt.

    Walley support 
    Om du har frågor kring din betalning eller återbetalning kan du kontakta Walley direkt på: 

    Phone: +46 101 61 01 00
    E-mail: hello@walley.se

    Opening hours:
    Monday – Friday 08:00-18:00
    Saturday 10:00-16:00
    Sunday 10:00-15:00

  • Våra produkter

    Våra produkter är inte avsedda att förebygga, behandla eller bota någon sjukdom/allvarlig sjukdom.

  • Force Majeure

    Rawfoodshop är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

    Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

  • Tvister

    Tvister i dessa köpvillkor som inte kan lösas mellan parterna eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eller motsvarande instans i respektive land, ska avgöras i svensk domstol, Malmö Tingsrätt då företaget Rawfoodshop har sitt säte i Sverige.

Logga in
Har du kommit rätt?